Rabu, 19 Ogos 2009

Taman Negara Niah


Gua Niah terletak lebih kurang 400 km di sepanjang pantai ke utara bandar Kuching terselindung di sebalik hutan tebal Miri. Taman negara ini merangkumi kawasan seluas 3,140 hektar yang merangkumi paya gambut, hutan dipterokap dan pembentukan rabung batu kapur. Gua Niah terdiri daripada sebuah gua yang besar (dipanggil Gua Besar) dan beberapa buah gua kecil yang lain.

Pada tahun 1958, pakar kaji purba menemui bukti yang menunjukkan bahawa gua ini telah pun diduduki manusia sejak lebih kurang 40,000 tahun yang lalu. Lukisan pada dinding batu telah dijumpai di kawasan yang kini dinamakan Gua Lukisan (Painted Cave) dan penemuan beberapa buah keranda berbentuk sampan menunjukkan yang kawasan ini pernah digunakan sebagai tempat persemadian suatu masa dahulu.

  • Tips
    Memandangkan gua ini merupakan tempat tinggal berjuta-juta kelawar maka pelawat dinasihatkan agar memakai kasut yang tahan lasak supaya tidak terpijak guano - tahi kelawar.

  • Pengangkutan

Jalan Darat dan Sungai

Taman negara ini boleh dikunjungi melalui jalan raya dari Miri atau Bintulu. Perjalanan memakan masa 2 jam dari Miri dan 3 jam dari Bintulu untuk sampai di Batu Niah. Dari Batu Niah, pelawat perlu menaiki bot dengan perjalanan yang singkat untuk sampai ke Ibupejabat Taman Negara ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan